02 februari, 2016

Schack

Jag har äntligen fått koll på hur pjäserna rör sig i schack.
Makabra AiU på Pinterest
Efter åratal av svår ångest för att jag aldrig kan lära mig hur de går, har jag nu hittat en hemsida där jag har spelat mot datorn. Från nivå 1 har jag nu tagit mig till nivå 4 av 10. Jag har inte helt behärskat den där framförhållningen i dragen men har väldigt roligt när datorn slår ut mina pjäser, eftersom jag genast gör ett dödande motdrag. Mohahaha!
Mycket tillfredsställande.
Och undrar hur mycket av pappa jag har i mig... han köpte en schackdator nån gång på 80-talet och satt och funderade timme ut och timme in på listiga schackdrag. 
Jag lovar att inte sitta så länge varje gång. 
Men min dröm om att få spela brädspel med mina söner kommer nog aldrig att gå i uppfyllelse. Bistert.
Vilken tur att det finns datorer.
Här är en tjej som gillar AiU
Du känner till att Alice i Underlandet spelar schack, eller hur? Hon  har alltid varit en stor inspirationskälla för mig, den goda Alice.

Inga kommentarer: