27 juni, 2012

Sammanträffande



I måndagskväll tog jag min snuttefilt, d v s en bra film, och ett glas rosé (det är ju sommar!). Har sett filmen otaliga gånger, men i brist på bättre såg jag den igen. Och den tål det, absolut. Filmen var "den numera klassiska" , det är väl så man skriver?, "You´ve got mail" med Meg Ryan och Tom Hanks.
Filmen där Meg har så snygga kläder och där hon ännu inte sprutat upp läpparna till konstiga fläskfiléer.
Skriven och regisserad av Nora Ephron, detta geni när det gäller bra film!
Alla dessa superbra filmer som hon gjort, jag har sett dem alla.
New York-miljöerna, känslorna, skådisarna. Bara bra.
När sluttexterna rullade funderade jag på om hon inte skulle komma med någon ny film snart, det var ett tag sedan jag såg "Julie och Julia".


Och så får jag läsa att hon dog i tisdags! Chock and dismay!
Jag tror att min kväll var en omedveten hyllning till henne.


En förlust för filmvärlden och en förlust för mig som inte får se några nya filmer av henne. Nu ska jag istället läsa hennes blogg. Och läsa hennes böcker så småningom. Och se hennes filmer om och om igen.
The very best!

Inga kommentarer: