28 juli, 2012

En ...bok



Bild lånad från Bonnier pocket
Har läst en bok som heter Darling River. 
Boken dryper av svett, blod, lera, samt alla upptänkliga kroppsvätskor. 
Var, inte att förglömma. Mycket var. Och liggsår med flugor i. Det enda som faktiskt (till min förvåning) inte avhandlades var väl fekalier; ja, i alla fall inte mänskliga. Träck fanns det gott om... 
För övrigt handlade det om fetma, blindhet, fett hår, finnar. Stank av otvättat underliv. Stank av otvättat fett hår. Ett antal horor och män som knullade en trettonåring i flodens lera, ja, ibland tryckte de ner hennes huvud under leran. 
Och hon älskade dem. 
Pappan var tandläkare och körde omkring i sin bil med sin dotter hela nätterna. Mamman hade rymt.
Vartannat kapitel handlade om (eventuellt) en albino, i alla fall en frånstötande man med mycket stort huvud och mycket ljus hy. Han var forskare och skulle lära en honapa att teckna. Apan fick bo i sin avföring i en bur. Kläddes i en fin klänning och fick rosett runt huvudet. Plågades och dränktes nästan.  

Ja, just det: ett antal sena aborter och dödfödda barn fick också vara med i denna, denna... nej, detta rövhål till bok.
Men den var välskriven, det var den.
Och Sara har vunnit ett fint litteraturpris för sin andra bok "Drömfakulteten". Jag tror inte jag bryr mig om att ta reda på vad den handlar om. Nej, jag tror faktiskt att jag kan hitta något bättre.
Att jag läste ut hela boken beror på att någon i min bokcirkel hade valt den. Gud vet varför. Men hon hade väl heller ingen aning... eller?


Det ska bli mycket spännande att diskutera denna bok!
Hur tänker man när man skriver en sådan här helt igenom eländig bok?
Vad vill man ha sagt som författare?
Jag tycker att den påminner mer om konst. För konstverk kan vara precis vad som helst och utgöras av precis vilken skit som helst. 


Om någon läsare har läst denna bok, eller blir väldigt sugen på att läsa den!, var vänlig kommentera!


Ja här kan du läsa om någon som gillar boken också : )
Och här!


Jaha, då har jag väl fel då...? Fan, jag måste läsa lite litteraturvetenskap så jag lär mig vad som är bra och vad som är dåligt.

Inga kommentarer: