20 september, 2012

Förströelser

Mitt i koncentrationen måste jag förströ mig litegrann. 
Lyssnar på en väldigt, väldigt bra bok som jag varmt vill rekommendera.
Den har några år på nacken (har en bok en nacke?) men är lika bra för det.
God litteratur har ingen ålder (eller?).
Nåväl, till saken: "Kvinnan i rummet" av Jussi Adler-Olsen. Lite dansk humor och bitande ironi mitt i det gräsligaste elände. Mycket läsvärd!

Som en händelse, som ser ut som en tanke, läser jag på kvällarna boken "3096 dagar" av Natascha Kampusch. Barnet som blev kidnappat som 10-åring, instängd i ett minimalt rum och som 18-åring lyckades fly från sin kidnappare. Jösses, vilken uppväxt!
Att hon har hjärnan i behåll är ju ett under. Också en mycket läsvärd bok.

Lite så att man börjar se sig om när man går ut. 
Vem vet när en kidnappare får för sig något. Fasansfulla tanke!

Mer bokprat: På väg till utlandet valde jag nogsamt litteratur. Skulle jag ta med mig den tunna pocketen som jag snart skulle ha läst ut, eller skulle jag drista mig till att ta med Ninni Schulmans tjocka, tunga bok "Pojken som slutade gråta"? Många lata dagar på soldäck, tänkte jag och tog med mig Ninni. Vad gör jag då, dumma mänscha? Glömmer boken på tåget! Va?! 
Hur klantig kan man bli på en skala?
Till råga på eländet var det en biblioteksbok, så den måste ju ersättas eller återbördas.
Hittegods på Centralen är stängt på helgerna. Synd. Fick slänga ut en efterlysning på facebook. Någon som ska till Sthlm snart? Jomenvisst var det det! Så jädra gôtt! Slipper jag lägga ut 220:- (frakt...) eller 275:- (ny bok) så blir jag ju jublande glad.

Istället köpte jag "Kråkflickan" av Eriksson och Axlander-Sundquist på Pocketshop. Trodde först besviket att det skulle bli en vidrig redogörelse av plågsamma människoförsök, men nej, den var riktigt, riktigt bra.

Men inte en enda sida läste jag på soldäck.

Inga kommentarer: