02 mars, 2015

Skogens betydelse för mänskligheten

Jonna är betydligt flitigare än jag vid tangentbordet.
Och mer reflekterande än jag orkar vara just nu.
Idag skriver hon om skogens betydelse för välmåendet och jag kan bara hålla med i allt hon skriver.

Bästa doften jag vet är doften av torr barrskog!
Helt magisk; den tar mig med in i lugnet och njutningen.
Kunde jag skulle jag bo i den doften, alltid.
Problemet är väl att jag då inte skulle känna den lika intensivt, om alls, som jag gör när jag kommer ut i skogen en varm sommardag.
Skogen av Noahs Ark
I kommentarsfältet hittade jag ännu en dikt av Bo Setterlind, den gamla poeten!

"Skogen"

Har du glömt att skogen är ditt hem, att den djupa stilla skogen står och väntar på dig som vän?
Lämna stadens oro, kom till skogen åter, endast så kan du bli hel igen.
Har du glömt att skogen är din vän?
Myrans vägar under himmelen, källan, där det växer upp små ljusa samtal, gläntan, där man leker med ett regn, är de glömda - minns du inte dem?”


Duktig, den där Bo!

3 kommentarer:

Freja sa...

Min terapeut vill att jag ska meditera runt en bild av skogen och att jag ska ut och gå i skog varje dag, men det funkar inte alls för mig! Uppvuxen i ett hem där skogen var helig och där fritiden alltid innebar att vi skulle till någon skog och fixa nått. Röja, plantera, avverka, plocka kottar, (kunde säljas för att så plant...), plocka bär eller svamp, gå med på jakt, åka skidor... Efter att jag flyttade hemifrån vid 16 års ålder har jag skytt skogen, men kanske först nu förstått att dt är för att den förknippas med så många krav! Men doften av torr och solvarm barrskog kan jag hålla med om, den är härlig!

Gunilla Byström sa...

Aj aj, då blir ju skogen ett stressmoment. Inte bra.
Kanske ska du meditera över vackra tyger istället?
Utan minsta baktanke att sy något av dem, såklart!

Vi var också extremt mycket ute i skogen under min uppväxt men oftast för lek men även plocka svamp och bär. Och åka skidor såklart!

Anonym sa...

Ja vi har alla olika upplevelser med i livsbagaget, somligt mer glädjefyllt po positivt än annat!
För mej är skogen vila, ro, kraft o dofter!
Precis som du beskriver Gunilla, doften av barrskog - ljuvligt! :)) / Eva