24 augusti, 2015

Lycklig mattägare i lampans sken

I lördags for vi till MIO-butiken.
Det har varit REA länge så det var hög tid att haffa något fint, om där fanns.
Har länge (ca tre år) spanat in en randig kelimmatta, men den har kostat 4000:- och det ger jag inte bara bort sådär, liksom. (Den ser ut som IKEA:s Stockholmsmatta men i rött och natur)Troget har jag besökt mattan varje år, och lika troget har mattan legat där och väntat på mig. Men, så länge den kostade 4000:- så stängde jag mitt hjärta, vände på klacken och gick hem.
I år gick jag samma runda i butiken, det pirrade i magen av spänd förväntan: skulle mattan ligga kvar, skulle den vara med på REA:n?
Jo, där låg den!
Allra längst ner i hela matthögen låg den.
Men va fan nu då?! Båda hörnen var utav ålder och slit mer eller mindre trasiga!
Man hade väl dragit och lyft i hörnen tills de gav efter. 
Och vad kostade den?
2000:-
Näe, jag köper ingen trasig matta för 2000:-, men varför inte pruta?
Jag föreslog 1000:-, hon sa 1500:-, jag vägrade, hon och jag möttes på halva vägen och kom överens om 1250:- Jag är ingen mästerprutare och tänkte att det priset får jag vara nöjd med.
Nu ska jag bara komma på ett sätt att laga det ena hörnet. Det andra var det ingen fara med. Lite för kort varp helt enkelt, och så gick den sönder.
Funderar på att köpa skinn och sy/limma på. Bättre att öppet redovisa en reparation än att försöka sig på en perfekt lagning (för det kommer den inte att bli).
Till detta ypperliga inköp lades en golvlampa "by Rydéns" som sades vara trasig, men ingen visst på vilket sätt. Från 1800:- till 600:-. Tack den tar vi. Även den är röd och ser ut som en fez (utan tofs i o f s), och jag älskar fezer!
Nu hade det varit rart att lägga upp foton men just idag blir det inga foton på dessa raringar!

Kommer nog lite längre fram i höst när det mulliga mörkret har lagt sig och jag har mullat till inredningen för att matcha hösten.

PS. Fem minuter efter detta inlägg köpte jag en fez på eBay! Sedan fick jag förslag på annat jag skulle vilja köpa based on my purchase: Harry Potter-slipsar, lösöron (fe-öron), vampyrtänder, steampunk goggles etc. Vad tror dom? Att detta inte var ett SERIÖST köp?! Att jag tänker KLÄ UT mig? Upprörande. 
Köpt direkt från Turkiet, kan det bli mer seriöst?
Nu saknas en paisleymönstrad rökrock, spetsiga tofflor och en cigarr, sen kan hösten komma!

2 kommentarer:

Freja sa...

Ohh, jag ser hur du sitter i en öronlappsfåtölj, på din charmigt lagade matta under din fina lampa...

Gunilla Byström sa...

: ) Ja, och en vacker dag kanske det händer! Då lovar jag att ta en selfie!