25 augusti, 2015

Professor eller dement?

I cirka en månads tid har vi varit tvungna att ha sele på, och koppla vår katt. Jag investerade i ett teleskopkoppel för liten hund. Tyvärr endast fem meters löplina, men det var vad som fanns i vår affär.
Vi "hänger upp honom" i en lämplig buske eller träd och han lägger sig oftast i en djungel av gräs och njuter av solvärmen. I det mest negligerade landet av dem alla växer det allsköns gräs och växter i en skön röra. Där han har boat in sig på flera ställen. Ser rätt skönt ut, onekligen.
Ja, vi kollar till honom ständigt för att se att allt är OK med honom, oroa sig icke. Vi tar också språngmarscher på gräsmattan, men även promenader i trädgården.
Nåväl, detta har fungerat över förväntan. 
Tills idag, då han sov ovanligt länge (typ halva dagen) och jag sen släppte ut honom; noterade att han hade en stor tuss katthår under ena tassen: tänkte "Bra, ta med dig den ut du", och tänkte inte mer på det hela.
Men, JAG GLÖMDE ATT KOPPLA HONOM!

I över en månads tid har jag vetat att vi ska åka utomlands, och på ett ungefär vetat vilka dagar vi ska åka. Det föll på mig (som alltid) att ansöka om ledighet på blankett för yngste sonen (då den äldste aldrig skulle få för sig att lämna sitt hem!). Lämnade in blanketten ordentligt påskriven men fick den i retur samma eftermiddag med noteringen "fyll i datumen också"...
Fyllde i datum och lämnade in lappen igen. Fick tillbaka lappen igår påskriven av rektorn med ett godkännande av ledighet. Men ser då att jag har skrivit fel datum för återkomsten TROTS att jag vet att han inte ska gå i skolan samma dag som vi kommer hem!

I över ett års tid vet jag varje år att jag ska fylla år i augusti, men det kommer alltid som en obehaglig överraskning en eller två dagar innan att "just fan, jag fyller ju år!" Jag kan se att datumet närmar sig, men jag REGISTRERAR INTE KONSEKVENSEN AV INFORMATIONEN!

De här tre exemplen är dessvärre inte på långa vägar alla tecken på att jag antingen är en disträ professorstyp eller... på väg att tappa all kontroll över tillvaron.
Kanske det enda vettiga är att sätta på sig fezen, rocken och tofflorna och röka en cigarr?

Inga kommentarer: