22 januari, 2010

Bokklåda



Nu måste jag, med risk för att få en bok slängd efter mig, fundera lite över det här med bokklubbar. Jag är numera bara med i en bokklubb, och detta enbart för att hänga med i bokutgivningen och läsa recensioner. För att genast kolla upp den intressanta boken på nätet...
Och finna den till ett mycket billigare pris där, oavsett om den skickas från U.K. eller U.S.A. Senaste objektet jag fann intressant är en nyutgåva (ännu en) av Alice i Underlandet. Denna gång med illustrationer av Robert Ingpen (varför ändrar han det inte till Inkpen? Taget, jag vet). Kostnad 219:- plus frakt/porto 37:- = 256:- har du varit med i bokklubben i hela fem år kostar den ENDAST 179:- (+37:-) = 216:-
Går jag så in på CDON.COM kostar den 198:-inkl frakt. Inte så stor vinst. Bokus 159:-, ingen fraktkostnad. Samma på Ad libris.
Kan jag tänka mig att läsa den på originalspråket? Självklart! Det blir ju bäst så. Kollar Amazon.
Skickad från England, SEK 113:-, skickad från USA 95:-. OBS. Här har jag dessvärre inte hittat fraktkostnad, men av erfarenhet vet jag att den (kostnaden) inte är stor. OK. Jag förstår att det kostar att översätta etc. etc. men ändå... Jag förstår bara inte hur de överlever?! Bokklubbarna. För det mesta är de ju t o m dyrare än bokhandeln. Nej, jag fortsätter tacksamt att ta emot lästipsen men handlar i princip alltid på nätet.

Inga kommentarer: