14 oktober, 2011

Lite gott kan göra stor nytta

Gör det du kan, med det du har, där du är.

Theodore Roosevelt

Idag tyckte jag att det var på tiden att jag drog ännu ett litet strå till stacken.
I många år var jag fadder till en SOS barnby i Marocko: Aït Ourir. För några år sedan blev jag faktiskt så himla fattig (ja, allting är ju relativt...) att jag beslöt mig för att sluta ge bort pengar. Det kan ju faktiskt bli en sjuka det där också...
Men häromkvällen tittade jag på ett program om författaren till Damernas detektivbyrå. Där böckerna utspelas, i Botswana, visade de ett barnhus med glada, välmående barn (ja, de jag såg i alla fall) och fantastiska mammor som tar hand om dessa föräldralösa barn.
Och jag klarar inte av att sitta här alldeles trygg och välmående utan att försöka hjälpa de som hjälper. Den här gången blev jag katastroffadder för en struntsumma på 100:- i månaden.
Väldigt lite för mig, men hellre lite än ingenting.
(Och jag lägger 300:- till på ett lotteri som också hjälper.)

2 kommentarer:

Tante Jul sa...

Jeg sitter og sparer på en giro fra Kirkens Bymisjon til jeg får lønning, så jeg kan betale for et par julemiddager for hjemløse og narkomane. Kanskje ikke så imponerende innsats mot fattigdommen i verden, men bedre enn ingenting håper jeg...

Gunilla Byström sa...

Absolut! Tänk om ALLA gjorde en sån "liten" grej. Då skulle ju väldigt många få hjälp. Inte alla som förstår den matematiken tror jag.