29 maj, 2012

Sommars(k)andal



Jag har två nya skor att gå in. Dyra skor. Måste passa och vara sköna, naturligtvis. Men jag sitter jag på r..en hela dagarna, så jag vet inte hur jag ska få till det där gåendet... Jag anar en skandal. En hälsoskandal.

Sko nr. 1: mycket spontant inköp i lördags (suck). Illröda "El Naturalista" med knytband som man kan byta som man vill! Klämmer lite ovanpå vid kanten, men man kan värma dem i ugnen i 80 grader i 8 minuter som försäljaren sa (och vilken säljare sen! Gick inte att undvika köp där inte) så formar sig skon efter foten. Japp, den tar jag!


Sko nr. 2: Haglöfs vandrarkänga. Det var nämligen 20% på Intersport. Och jag ska ut och vandra i höst. Här gäller det att vara väl förberedd känner jag. Och enligt försäljaren bör man ha en 5-10 mil i kängorna innan man åker på vandringssemester : ) 
Så i helgen vandrade vi till en fornborg som fanns en gång för länge sen. Underbar doft i torra tallskogen! Min favoritdoft på sommaren i skogen. Kanske Sveriges svar på lavendeldoften i Provence eller timjandoften i Kroatien?
Men kängorna stod hemma. För jag måste ju först gå in dem hemma så att jag vet att jag säkert kan ha dem! Och dagarna går. 
Men inte jag. 
En skandal.

2 kommentarer:

Mitt bildrum sa...

Vandra. Det låter underbart. Har själv börjat längta, men tar kortare vandringar utan vandrarkängor. Så SVÅRT det är med skor. Trots att jag har varit sko-säljare har jag inte lärt mig....

Gunilla Byström sa...

Ja, visst låter det! Känns som om jag skulle kunna vandra runt på alla Sveriges vandrarleder i resten av mitt liv. Abisko...
Söderåsen i Skåne ska jag nog ta mig till i sommar.
Jag tog ett beslut igår och gick ut i mina kängor. Annars blir det svårt att gå in dem.
Cyklade en runda och fick ont i en fot : )
Skor är ett trauma för mig. Mina korta och breda ankfötter har väldigt svårt att få plats i de flesta skor.