15 januari, 2015

I say...

Igår satt jag och jobbade hela dagen till tonerna av ledmotiv ur brittiska tv-serier. Det började med att jag verkligen gillar serien "Endevaour" d v s Unge kommissarie Morse där tiden (60-talet), Oxford och musiken spelar så stor roll. Underbar musik av Barrington Pheolung!
Så jag var ju tvungen att försöka hitta musikslingan som gick i bakgrunden.
You Tube - here I come.

Hittade inte just den slingan : ( men en ocean av musik som Barrington är upphovsman till. På You Tube finns ofta samlingsvideor, så smidigt, så slipper man leta själv, liksom: det bara rullar på. 

Massor med fin musik har det spelats i brittiska serier. Tänk så talangfulla människor det finns! Inte bara musiken är bra, utan serierna är ju lika bra! Hittade en deckarserie som vi inte blivit begåvade med här i Sverige vad jag vet: Rosemary and Thyme. Verkar lite cosy, söker vidare.

Favoriten Barrington har också skrivit ledmotivet till den lika eminenta Oxford-serien Lewis. (Lyssna på klarinetten!) I den spelar den snygge Laurence Fox Detective Sergeant James Hathaway. Och, vad jag inte hade en aning om var att han också sjunger! Så nu sitter jag och lyssnar på hans låtar. Jag har dessutom fått reda på att hans släkt är världsberömda rävar såsom James Fox, hans farbror; den charmige Edward Fox och hans kusin Emilia Fox, som man sett i ett antal filmer och tv-serier. Jösses!
Photo: The Telegraph.
Märkligt är att hans mamma heter Mary Piper och att hans fru heter Billie Piper. Bara ett sammanträffande, antar jag. Hela livet består ju av coincidences. 



Eller?

3 kommentarer:

Freja sa...

Brittiska deckare, särskilt de som är längre än en timme, är ofta så otroligt bra!

Anonym sa...

Verkligen stilig, den där Laurence Fox!
Jag vill hellre tro att saker o ting händer av en anlednning, än att det enbart rör sig om coincidences, men ifråga om det, tror o tänker vi alla dock olika! / Eva :)

Gunilla Byström sa...

Ja, britterna vet verkligen hur man gör bra tv-program!
Och visst sker allt av en anledning.