01 mars, 2013

Första mars

William Morris var ju en hejare på att rita mönster! Detta fina mönster på en kronärtskocka hittade jag idag.

Artichoke
Tycker att färgerna i mönstret känns som vår, och nu känns det som att det räcker med vinter. Dessvärre räknas mars som en vintermånad, så det är nog bara att acceptera att det kan dröja åtskilliga dagar innan den riktiga våren är här. Åter drar kalla vindar ner från norr och helgen ser ut att kyla en del. 


"Att längta efter vår och bo i Sverige är som att sitta i en gungstol och gunga. Dagarna går men det händer inte särskilt mycket."

Sprakfålen

...


Men jösses, vad skådar mitt norra öga?! 
I korallkornellen pågår det upphetsning av pilfinkhane. Har aldrig sett en så hög svansföring på en pilfinkhona förr. 
-Kom och TA MIG! piper hon och visar oblygt upp exakt var.
Men den lilla supersöta talltitan som har kommit till oss i vinter har ingen partner. Jag tror hon eller han är lycklig ändå. Den ser så nöjd ut så.

Håret som jag klippte av äldsta sonen häromdan sparade jag i en plastpåse. Nu är det dags att lägga ut det åt alla bobyggare. 
Det finns tydligen de som anser att det är vår.

7 kommentarer:

AnBr sa...

Men vad gulligt... att få bygga bon av äldste sonens hår. Han blir på något sätt en extra del av naturens gång. Minsann!!

Och du, heter det kronärts-kocka eller kronärt-skocka undrar jag...??

Gunilla Byström sa...

Ja, man får väl bidra till naturen och djuren med vad man har enligt Cajsa Wargs devis.
Frågan överlåter jag åt dig att grunna på. Men läs gärna här:
http://www.alltomtradgard.se/forum/tradgard/tradgardsforum/skocka-eller-kocka-67454
och se om du kommer fram till
något : )

Anonym sa...

Blir fundersam... räknas inte mars till vårmånaderna ändå? Och kronärtskockan är en skocka. Har jag fått lära mig i alla fall. I år odlar jag en röd variant :)
Kram U

Gunilla Byström sa...

Jomen såklart har du rätt Ulla-Bella! Men så är du min sekreterare också! Mars måste ju vara en vårmånad, det kändes idag om inte annars. Underbart solig dag hela dagen.
Och såklart du vet att det heter skocka, expert som du är.
Får komma ner och kolla din röda variant vid tillfälle.

Anonym sa...

Haha, tänka sig! Annars är det väl du som brukar veta allt tycker jag ;)
Din ständiga sekreterare/Ulla-Bella

Unknown sa...

Jag är verkligen en språkpolis! Och det kan vara jobbigt ibland... Det stör mig mig att man överallt hör folk som säger kocka!! När det heter skocka!! Nu senast på TV4

Gunilla Byström sa...

Ja, det ÄR viktigt att språket vårdas, tycker jag!
Sedan, att det ändras med tiden må vara hänt men rena språkfel bör beivras å det ivrigaste!

Tack för kommentar, förresten : )