14 oktober, 2015

DIY

Pumpan står redan på bron, nu är det faktiskt höst.
Nu klurar jag på om jag ska köpa en till pumpa för att faktiskt baka en pumpapaj, alldeles själv!
Man kan förvisso köpa färdigmosad pumpa i konservburk från affären 
Gray´s, men den ligger i Stockholm och på hemsidan ligger inga priser uppe, 
så jag fattar signalen: gör själv!
Foto: American Heritage Cooking
I USA finns det tydligen en kryddblandning som heter Pumpkin spice (surprise!) som används till lite allt möjligt.
Min äldsta son följer två charmerande killar på YouTube. Programmet heter "Good Mythical Morning". Naturligtvis vill sonen dela detta, enligt honom eminenta program med sin mamma, så jag har sett en del av dem.
Senaste programmet han delade med mig ställde frågan:" Will it Pumpkin spice?"
Rätt underhållande i små doser : )

Goda nyheter! 
Det finns ingen som helst anledning att ta flyget till USA för att köpa en burk pumpkin spice eftersom jag nu kommer att ge dig receptet här alldeles gratis!

4 tsk kanel
2 tsk ingefära
1 tsk kryddpeppar
1 tsk muskotnöt

Har man en kryddkvarn kan man ju känna sig nöjd...
Själv tänker jag ta min nygamla nötkvarn och mala tills jag får mig en pumpkin spice-kryddblandning!
Mmm... kan nästan känna doften redan nu. 
Som du säkert redan listat ut smakar pumpapaj pepparkaka. 
Recept på pumpapaj finns på svenska också. Bra, va? Senaste goda är att man slänger i lite citron i pajen också. Och citron kan ju pigga upp vilken maträtt som helst, så det är ett säkert kort.
Gott!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har aldrig ätit pumpapaj.
Det låter gott!
Jag gillar smak av pepparkakekryddorna, men går den att baka mjölk- o glutenfri? / Eva

Gunilla Byström sa...

Ja, den är rätt söt, men ändå god. Kräver glass eller grädde.
Har ju aldrig bakat den, men med Lailas mjöl o kanske mandelmjöl plus mandelmjölk borde det väl gå? Men vad vet jag, jag bakar ju aldrig!
Testa och berätta vetja!

Anonym sa...

Jag bakar sällan men provar kanske nån gång
Ja det borde ju funka med det
Mamma ska prova att göra potatispalt på Lailas mjöl nu i höst vilket jag hoppas ska fungera
Jag älskar palt
Vi äter det varje november men jag får ont i magen av korn o vetemjöl så funkar det inte blir det kriiis
Vad tycker du om palt?
Du är ju oxå norrifrån
Eller har ni nån annan."nationalrätt" i Hälsingland?
Lite kul kuriosa / Eva

Gunilla Byström sa...

Potatispalt vet jag inte vad det är, men palt har jag ätit (svarta torra kakor som man "kokar" och äter med skinksås.
Nationalrätten i Hälsingland är ostkaka. Inte den småländska varianten då utan helt annorlunda och mycket godare! Man äter den med saftsås för det mesta, tror jag. Gnisslar i munnen. Toppen!

Anonym sa...

Potatispalt eller pitepalt som de oxå kallas är gjort på potatis vetemjöl o kornmjöl salt o vatten med stekt fläsk i mitten för den som så önskar (palten formas till runda bollar som kokas rätt länge)
Till detta har vi smält smör o lingonsylt, om man så vill
Supergott
Norrbottens o Lappland nationalrätt
Tycker jag iaf
Det du beskriver är blodpalt
Hua...
Ostkakan låter dock mkt god! / Eva

Gunilla Byström sa...

Jaaa, du menar kroppkaka!
Kärt barn har många namn och gott är det!
Blodpalt är också gott...