30 maj, 2016

Blåst

24 grader och orkanblåst, så har dagens väder varit.
Som min syster säger: det spelar ingen roll var man bor längre, vid kusten eller inne i landet; det blåser lika mycket överallt. Verkar onekligen stämma.
Enligt någon artikel jag har läst, någon gång, någonstans, kan blåsten bero på att jordens axel har rubbats lite ur sitt ordinarie läge.
Varför detta skulle innebära blåst, eller varför något överhuvudtaget innebär mer blåst, har jag ingen aning om.
Men jobbigt är det.
Idag blåste t e x min cirkusdirektör ner från sin upphöjda position och den lilla kaninen slogs ur hatten! Resten tror jag höll, tackochlov.
Min vecka i Järvsö var ganska så bedrövlig, weather wise. Regn varje dag och kallt. Medan Växjö badade i solsken... Händer ju aldrig annars, men just denna vecka skulle det tydligen ske. Hann nästan inte göra någonting. Träffade Christine från USA i ca 2½ timme: åt en räkmacka. Tittade på blommorna på handelsträdgården. Gick igenom en galleria utan affärer. Tillbringade ca tio minuter på en hälsokostaffär. Skjutsade henne till Alfta. Sa hejdå.
Kändes lite konstigt. Att så mycket ska hänga på vädret? Och antal timmar man träffas. Nåväl, det var väl väl beräknat kan jag tro...

Åkte till Fågelsjö gammelgård. En gård som lämnades som den stod på 1940-talet, då ägarna hade byggt ett nyare hus tvärs över gården. Ägaren var en festlig man som hade konstruerat sju (!) lås som låstes upp med fyra nycklar i sin visthusbod. Mycket festligt kan jag tänka för pigan som skulle hämta körv.

Fågelsjö ligger mitt ute i finnmarka! Man åker och åker genom milsvida skogar tills man slutligen kommer fram: i Dalarnas landskap, i Gävleborgs län och Ljusdals kommun. Det tog 1½ timme att komma fram från Ljusdal räknat.
Måste kolla på kartan var vi var. I obygden, definitivt.

Inga kommentarer: