28 juni, 2009

Soft doft

Luften är mättad med sommardofter. Varje andetag man drar in genom näsan fyller mitt inre med en fantastisk blandning av träd, gräs, midsommarblomster, vitmåra, smörblommor m m, m m. Gruset knastrar under cykeldäcken och oj, där cyklade jag genom en lass med hästbajs, med medföljande lukt av landet. När vi cyklar till stranden börjar resan genom en förtrollad skog med en slingrande stig. Det är grönt av träd och buskar precis överallt omkring oss och i år kan vi cykla utan att väja för stenar och rötter. För en gångs skull erkänner jag att en grusad stig är en bra stig. Solen strilar genom lövverket (klassiskt) och när jag ser min son cykla framför mig minns jag mina egna somrar. Den friheten man hade att bara sticka iväg till stranden och stanna så länge man ville. Man solade och badade och hade inte en tanke på att bränna sig, vilket man sällan gjorde heller, och framför allt fanns inga tankar på att solen kunde vara farlig och något man borde ta det varligt med.
Blev vi hungriga gick vi, upp för en mycket brant strandbrink, till den lilla bruna timrade korvkiosken. Där kunde man köpa en Lill-tuffing för endast 25 öre. Vad fick man då för 25 öre på 70-talet? Svar: Ett pressvärmt korvbröd med senap och ketchup samt alla kryddor du ville ha. Dill var ett måste. Mmmmycket gott! Jag misstänker att Stor-tuffing inkluderade en skopa mos. Men vem behövde mos? Sommaren mättade gott. En och annan igloo kanske gled ner också. Men när en-kronan var slut, så var festen slut. Vi hade tre kilometer slingrande landsväg till "Hälsinglands riviera", med en kilometer lång sandstrand, med så fin sand att den rann ut i älven varje år och fick fyllas på allt eftersom den försvann.
Idag gjorde vi en spännande vandring utmed strandlinjen bland hala stenar och slemmigt sjögräs, in i vassen, gjorde segelbåtar av vassbladen, hittade kolsvarta ekollon som legat i vattnet sen karbontiden (ja, annars hade de väl inte varit svarta?)som vi tog med oss hem genom hästhagarna.Hästarna har äntligen fått semester! Snart får även många andra semester och kan kliva ut genom fabriksporten, ta av sig uniformen och dra ett djupt andetag. Doftar blommorna fortfarande i juli?

Inga kommentarer: