22 september, 2009

"För bisarr för att vara mainstream..."

Ikväll ska jag läsa en almanacka men först måste jag lägga upp en bild av en för mig ny bekantskap. Ja, det är väl pinsamt att jag inte känt till denne gode man tidigare men vissa är född under en saktfärdig stjärna och till den skaran hör väl jag då. Tyvärr. Men, även en blind höna hittar ju korn och nu har jag alltså snubblat över en cool snubbe. För ett eller två, tre? år sedan köpte jag ett antal Opsis Kalopsis. I vanlig ordning har de legat ganska så olästa tills för några dagar sedan då jag tog tag i dem och åtminstone bläddrade igenom dem. Vad skådar då mitt norra öga om inte alldeles fantastiskt fina teckningar och berättelser om sagor som denne man, Edward Gorey, har tecknat och skrivit.
Jag ärnar nu storhandla. Det vill säga om böckerna finns att få tag på, då en del kom ut för ett antal år sedan.

Edward levde mellan 1925 och år 2000 då han dog av en hjärtattack. Synd på en så ung man. Han var känd i NY, gick på balett varje kväll i tjugo år (!) iklädd lång päls och vita tennisskor. Såg litegrann ut som sina teckningar. I NY ska tydligen finnas en bokhandel med EG´s böcker, men det är inte var dag man poppar över dit, dessvärre.
Här i stan finns några av hans verk magasinerade på biblioteket så dit ska jag bege mig imorgon. Hans böcker handlade ofta om barn som råkar illa ut; det finns t ex en ABC-bok där ett barn dör vid varje bokstav. Otroligt festligt, tycker jag!
Önskar att jag själv var lite mer surrealistisk. Får väl jobba på´t.


The Gashlycrumb Tinies

Inga kommentarer: