25 februari, 2011

Boktips



Dagens boktips: GRODAN BLIR GLAD av Max Velthuijs.

Nu har jag läst den boken i två-tre veckor, så nu sitter N och läser den ordagrant för mig istället. En mycket bra bok om självkänsla.
Grodan upptäcker att han inte kan allt som hans vänner kan, t ex att flyga som Ankan kan, läsa som Haren kan. Han deppar ihop, men hans vänner förklarar för honom att de inte heller kan allt och att Grodan är den enda som kan simma och hoppa så bra som han gör. Till slut kommer han på att han duger som han är. Nöjd tar han ett långt skutt, sådär som bara grodor kan.

Ah!
Jättebra, helt enkelt!

2 kommentarer:

AnBr sa...

Skickade det fina tipset till
Hennings mamma som svarade:

Kanske nåt för en snart femårig pojke som blir skitarg för att han inte kan skriva treor. Jag säger ”tror du jag alltid har kunnat skriva treor då?” ”Ja!” ”Nej, det har jag inte. Jag har också fått lära mig genom att träna och träna och träna…” KASTAR PENNAN!
Men nu kan han iaf dra igen blixtlåset på jackan! Applåder!

Gunilla Byström sa...

Ja, den kan nog få honom på andra tankar, åtminstone en liten stund : )
Låter för övrigt precis som E som alltid har blivit våldsamt frustrerad när han inte klarat saker på en gång. Men vid 11,5 lugnade han ner sig något...
Noah läste den för Elliott idag, jag hoppas att han tog till sig den : )

Dra igen blixtlåset! Imponerad. Det får jag nog vänta på ett tag till.