03 april, 2011

Världsautismdagen


var det igår, den 2 april. Jag tycker det var passande att de visade filmen om Temple Grandin just igår kväll. Väl spelad av Claire Danes. Hon, Temple, är ju ett spännande och positivt exempel på hur intelligenta autister kan vara, trots sina ibland avvikande beteenden. Hon blev tydligen agronomie hedersdoktor vid Sveriges lantbruksuniversitet år 2009! Jag läste en av hennes böcker för flera år sedan och den var verkligen bra. "Emergence" (Genom dörrar) rekommenderas.
Men hennes kost på Jello och youghurt... inget jag rekommenderar.

Själv har jag idag tryckt i mig alldeles för många turkiska peppar och det vill jag inte heller rekommendera.

3 kommentarer:

Helena sa...

Nu har jag kollat "Temple Grandin" på min hårddisk, bra film. Gjorde "Buspalatset" igår med Alva och Chaya, så jag är evigt tacksam för min hårddisk, tack Hans.
Och visst funderar man väl på näringsinnehållet i Jell-O och yoghurt? Men turkisk peppar, är inte det hälsokost?

TUTT sa...

Hm, en gravid kollega till mig tryckte i sig galet många turkisk peppar under sin preggo-tid och fick en supermörk liten unge sen, trots att de andra barnen var ljusa. Det skrattade vi gott åt och skyllde på den turkiska influensen...

Gunilla Byström sa...

Tutt, det stämmer. Du blir vad du äter, i det här fallet blev barnet det mamman åt : ) Jag drack jättemycket citronvatten när jag väntade Elliott och han har alltid gillat citron!

Ja, kommer inte ihåg från boken att hon åt så illa, och man funderar onekligen på hur den kroppen mådde.