06 augusti, 2014

Bombat

Sitter just nu och scrollar mig genom Aftonbladets rubriker och mår rätt dåligt av allt skit som skrivs...
Vad som vi läsare förväntas klicka på. Vilka pseudohändelser som man skriver om. Herregud, så mycket oviktigt som skrivs varje dag i dessa blaskor!
(Herregud så oviktigt denna blogg också är.)

I det stora hela, vad är det som är viktigt? Betänk detta och gör det som är viktigt, det som betyder något, det som gör skillnad.
Just nu brinner det i Sverige.
"Intressant" på nåt vis för mig som bor där det inte alls brinner, snarare tvärtom. Här har det regnat hela dagen.
Det känns som om det pågår ett krig i Sverige. Och ändå är det "bara" en brand. Men vilken brand! 
Jag känner en kvinna som bor i farozonen för denna brand; som är på väg att evakuera. Vilken ovanlig situation för oss svenskar. Evakuering. Fullständigt okänt nästan. Som en liten (för)smak av vad som kan hända när ett land befinner sig i krig. Fly ditt hem! Du får en minut på dig att fly!

Skillnaden är väl att de människor som får fly i Salatrakten välkomnas av medkännande medmänniskor. Får, trots sorg och problem ändå känna sig hemma, eftersom de fortfarande befinner sig i sitt hemland.

Men gör nånting då!, tänker jag. Skicka helikoptrar, flygplan från hela Europa och vattenbomba elden för jösse namn. Om dimman ligger tät över Alperna, ta en jävla omväg då! Hur svårt kan det vara? 

Så tänker kanske en bortskämd nordbo?
Och vad tänker en palestinier i Gaza? En israelit i Israel? 
Och varför bombar man människor när man borde ägna sig åt att bomba elden som brinner i Västmanland?!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Ja alla dessa nyheter, ofta mkt otäcka nyheter, d om viständigt matas med!
Klart vi ska hålla oss a'jour med vad som händer därute i världen o även härhemma för den delen, men ibland kan det bli för mkt av eländet!
Jag har något dom kallas HSP, highly sensitive person-en bokstavskombina tion, men ingen diagnos, utan sitter i vidsa människors personlighet, finns alltså ingen behandling, men genom att tänka på hur ma lever osv, kan man minska symptomen, som är på både gott o ont. Det finns genuin forskning kring HSP, sedan 1992 o går att googla för den som så vill!
Detta innebär att vi med HSP är extremt ljud o ljuskänsliga, blir fort trötta i hjärnan av mkt information/intryck, otroligt inkännande o känsliga o så utbrändhet ovanpå det, gör även mina ögon väldigt gtötta, vilket i sin tur gör, att jag numera inte kan/orkar läsa/ta in allt som skrivs, däribland alla nyheter@
Förstår att du mår dåligt av det!
Ja å för att inte tala om bränderna, alla arma människor dom är drabbade på olika sätt av det o så alla krigsdrabbade länder/människor!
Visst är mycket futtigt o onödigt, i jämförelse, men samtidigt blir ju ingen lyckligare av att du slutar blogga tex.
Du väcker debatt o det blir ett tankeutbyte o då har vi ju åtminstone tänkt till...for what it's worth!
Ett frö i jorden, blir tillslut en planta!
Allt gott växer, likafullt som det onda!
Glöm aldrig det...so keep on blogging!

Anonym sa...

Idag krånglar min mobil så det blir felstavat trots redigering!
Jag ber dej överse med detta o hoppas det går att begripa vad jag menar iaf!/Eva

Gunilla Byström sa...

: ) Känner till HSP. Har nog en släng av det jag med : )

Gunilla Byström sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Ja då vet du ku vad jag prarar om! :-)

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Freja sa...

Håller med dig. Det är otäckt med branden och ändå finns det så mycket resurser och vänlighet. Vem hjälper andra på samma sätt? Vi kan om vi vill, jag hoppas vi ska vilja lite mer, lite vidare...