09 augusti, 2014

Huseby


Jag och en vän var på Huseby häromveckan. I sitt grönaste flor befann sig herrgården och dess ägor. 
Men snart började det mullra i skyn och molnen tornade upp sig. 
Himlen mörknade och droppar började falla. 
För att inte tala om blixtarna som strax började perforera himlapället!

Innan dess klev vi torrskodda in i affären men blev sen kvar där i minst en timme på grund av det hällregn som begåvade trakten.
Som tur var fanns det mycket att titta på i butiken så oss gick det inte någon nöd på. Ingen annan heller, vad jag kunde se. 
Men de som vågade sig ut i värsta blixtvädret med paraplyer ovanför huvudena, hur bara vågade de?

Tvätten blev nog åter blöt... eller kan man tänka sig att den hängde där bara för att det såg så fint ut? Ernst-fint.

Imorgon kväll ska jag begå en opera-debut på Huseby. I masugnen.
Trollflöjten med Smålandsoperan.
Det ska bli roligt.
Samma kväll som jag var där förra gången, i hällregn ni minns; då hade de premiär. Imorgon, när jag åter sätter fötterna på Husebymarkerna, är det sista föreställningen som ljuder.

Tuuut! Snart är Trollflöjten slut!

3 kommentarer:

Freja sa...

Regn har jag inga problem att vara ute i, men jag vill att åskan ska vara en bit bort för att våga mig ut...

Anonym sa...

Nä åskan har även jag respekt för, men regn är uppfriskande! / Eva

Gunilla Byström sa...

Håller med. Det kan vara väldigt skönt att vara ute i regn, och lyssna på åska,men blixtar är jag också hälsosamt försiktig med.