17 november, 2010

Läsundersökning av Bokhororna

Favoritbok i barndomen?
Mysteriet vid midnatt. Philippa Pearce. Narnia-böckerna.
E. Nesbit-böcker. Man kan ju inte välja bara en!

Vad läser du just nu?

Blonde av Joyce Carol Oates (har ägt den i åtta år ! Nu först läser jag den)
Healing the New Childhood Epidemics av Kenneth Bock (väldigt bra skriven bok om orsakerna till autism, ADHD, allergier och astma och hur man kan hjälpa)
Vilka böcker har du reserverade på biblioteket?
Ingen just nu.
Dålig bokvana?
Att läsa litegrann varje kväll oavsett om ögonen blöder.
Vad har du för tillfället hemlånat från biblioteket?

Ingen fysisk bok, men lånar ljudböcker på datorn hela tiden.
Har du en läsplatta?
Nej. Känns inte alls aktuellt. I love books, you know.
Har dina läsvanor ändrats sedan du började blogga?
Nä.
Sämsta boken du läst i år?
Pyret av Donald D Winnicott. Om en psykoanalys av en liten flicka, på 70-talet. Helt sjukt vad man kan läsa in i ett beteende om man bara vill.
Bästa boken du läst i år?
Svår fråga! Slump och synkronicitet av R.H. Hopcke gillar jag. Och The Gashlycrumb Tinies av Edward Gorey är nog bäst : )
Hur ofta läser du utanför din egen bekvämlighetszon?
Inte så ofta.
Vilken är din läsebekvämlighetszon?
Allt som intresserar mig, på svenska och engelska.
Kan du läsa på bussen?
Ja. Jag läser överallt, jämt.
Vilken är din favoritplats att läsa på?
I sängen innan jag somnar. Ofta så att jag somnar...
Vad anser du om att låna ut böcker? Regler?
Jag lånar gärna ut men skriver upp vad och till vem. Sen glömmer jag bort att kolla listan.
Viker du hundöron i dina böcker?
Endast i faktaböcker om autism. Använder ett bokmärke broderat av min son samt ett pappersbokmärke med motiv kopparfärgad WV.
Skriver du någonsin i bokens marginaler?

Nej, om det inte är faktaböcker.
I studierelaterade böcker då?
Ja, se ovan, men stryker mest under. Och viker hundöron.
Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?
Svenska eller engelska. Läser gärna på originalspråket.
Vad får dig att älska en bok?
Inledningen som får mig att fortsätta. Miljöbeskrivningar som tar mig till platserna och en fantastisk historia som överraskar.
Vad inspirerar dig att rekommendera en bok?
Om jag själv gillade boken och tror att personen skulle gilla den också.
Favoritgenre?
Fantasifulla romaner (är det en genre?), gamla deckare, (Trenter,Lang, Christie)
Genre du sällan läser (men önskar att du gjorde oftare)?
Biografier.
Favoritbiografi?
Som sagt, det var länge sen (på 80-talet). Men Lauren Bacalls självbiografi var bra.
Har du någonsin läst en självhjälpsbok?
Hehe, en del. Men har svårt att följa råden. Något tänkesätt kanske fastnar.
Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera på en gång (slalomläsning)?
Gärna en bok åt gången, men det blir oftast en faktabok vid sidan om.

Inga kommentarer: