11 januari, 2016

Oh, David!



Ett mycket tidigt och fantastiskt album - David Bowie. Lyssna på en annorlunda David som jag gillar. Också!

Mycket ledsamt och naturligtvis överraskande att David Bowie gick vidare igår.
Jag instämmer i hyllningskörerna. 
Tittade och lyssnade på hans video "Lazarus" och tycker han är så otroligt cool!
Lätt skrämmande med bandagerat ansikte med knappar till ögon ligger han i en sjukhussäng. Jösses, han visste att han bara hade kort tid kvar. Så bra.
Hans röst, så unik.
Och nu sjunger han väl i himmelen. Lyllos dem.
So cool.
Jag kan inte se eller höra David Bowie utan att tänka på min storebror John L. Jag tror det var Bowie som förlöste honom som 17-åring. Då, efter att ha köpt och lyssnat på en Bowie-skiva (förmodligen Alladin Sane) fattade han vad livet var och vad han skulle göra av det. Han gick och klippte sig i samma frilla som på omslaget och något år senare färgade han håret rött också. Coolaste kille i Bollnäs. Garanterat : ) Ziggy Stardust blev hans look för några år. Sen blev det mer modsliknande frillor och korpsvart hår. 
Även han jobbade med musik resten av livet. Och såg ut som en thin white Duke...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Trist att en legend som Bowie nu gått ur tiden!
Personligen har jag dock aldrig haft någon djupare relation till honom, förutom under gymnasietiden då han spelades mycket på discon o på fester!
Fint att han berörde o vägledde din bror o säkert många fler med honom med sin musik, sina texter o säregna stämma!:)/Eva

Gunilla Byström sa...

Ja, det är speciellt med den musik man växte upp med. Det är väl den som sätter prägel på resten av ens musikliv.