07 maj, 2010

Va´ konstigt det känns



Min, ja okej, vår äldsta son är inte hemma med oss ikväll. Har inte sett honom sen i morse. Då stretade den lille, ja okej, stora son iväg till skolan i den vidriga; ja , vidriga kylan (en plusgrad) och hemska blåsten (ja, faktiskt den kallaste dagen på det nygamla året) och sen kom han aldrig hem igen. Han är på förfest. Nu ska han inte gå på nån fest, men de har ändå förfest :) Han och hans två kompisar ska hyra film och äta thaimat. Hoppas han kommer hem nån gång senare ikväll. Jag saknar honom, till min stora förvåning... Om ett fåtal år är det väl så varenda fredag och lördagskväll. Kanske går han t o m på fest efter förfesten då!
När jag var på fest och drack rom och cola för första (och nästan sista) gången blev det lite för mycket för en ovan 15-åring. Och mina nitiska föräldrar kom och hämtade mig. Och jag var utan både skor och glasögon. Samt jefvligt full. (Men jag nyktrade till jefvligt fort). Hade hånglat loss i en sommarstuga ett antal kilometer från festplatsen. Med min kompis storebrorsa. Mmm...
Jag fick inte umgås med min bästis i fortsättningen, annat än i skolan.
Japp, så var det på den tiden. Ja, så var mina föräldrar.
Det som var riktigt illa i deras ögon var att min bästis föräldrar var med på festen (inte förfesten) och tydligen inte tyckte det var så farligt :)
Oh, ett sådant moraliskt förfall!
Min mamma är uppvuxen med IOGT. Inte konstigt att hon var nojjig.
Och nu återstår att se vilken förälder jag blir.
Min sambo fick åka hem med polisen efter att ha sänkt en kvarting whiskey under cykelturen till en fest (tog väl en tjugo minuter). Jag tror hans föräldrar fnissade lite och "så glömmer vi den saken" ;)
Håhåjaja, huru olika man kan uppfatta alkoholens nöjen.

4 kommentarer:

TUTT sa...

Wow.
Känner igen det här. Inte för att jag har egna barn, men fina systersonen (snart 15) satt här hemma och berättade att han hade tjej nu, och visst tyckte jag väl att det var OK att de skulle SOVA tillsammans?
Oj.Oj.Oj.

Gunilla Byström sa...

Ja, det kommer frågor man måste ta ställning till, så småningom. Och då hoppas jag att han är så sund i huvvet att jag kan lita på att han tar de rätta besluten själv :)
Och SOVA kan man ju göra, men frågan är om man KAN sova när man är 15 år?

AnBr sa...

Hur gick det för telningen? Han var väl nykter när han kom hem? Och hade väl inte skämt ut sig? Så klart!!
Själv råkade jag inte ut för något av detta förrän jag redan flyttat hemifrån... Så det betyder att mamma och pappa inte har några som helst bevis för mitt förfall... bara hemska aningar kanske... Inte IOGT i deras fall förvisso, men väl EFS (alltså INTE utbytes-EFS) och liknande så.... och tur att du bättrat dig sedan dess Gunilla och är den ansvarsfulla moder du är! Jag skulle inte ha några som helst problem att komma hem full till dig... (jo, det skulle jag ju...men inte av den anledningen...)Man kan bara hoppas att det dröjer LÄÄÄÄÄÄÄNGE innan Henning snart 4 år får dylika tankar... suckar en orolig moster...

Gunilla Byström sa...

Telning? Nykter? Skämt ut sig?
18 år, stupfull och varför tror du polisen hämtade honom? Hehehehe.
EFS. Jo man tackar, låter hard core :)Inte undra på att du är så rar som du är ;)
Och du kan komma till mig hur full som helst; men lämna bilen hemma då. Och slutligen; som tur är dröjer det så länge tills Henning är äldre och då är du inte orolig längre, eller vad tror du?