16 juni, 2016

Porslinsdrömmar

Nä dra mig baklänges!
Det regnar!
Och för en gångs skull så kommer det som en överraskning.
Och välbehövligt för de stackars växterna i landet också.
För min del; mindre välbehövligt.
Skulle cykla till affären, men det gör jag icke i sånt här blött väder!
Då tror jag att jag hellre tar till Plan B: ett bad.
Sonen är på korttids idag. Då passar jag på att göra saker jag annars bara skjuter på. Sanera mig, t ex.

Har fått ett nytt samlarområde att engagera mig i: rödvitt gammalt porslin.
Jag ääälskar ju rött och vitt i kombination, men har aldrig stött på någon servis i dessa kulörer. Visst måste jag ha vetat att det har funnits men det har liksom aldrig nått mitt medvetande. Jag köpte istället grönvitt porslin då jag snubblade över det förra året. 
Och det passar ju lysande att blanda med rödvitt såklart!
Hittade ett antal detaljer på tradera men har ingen lust att köpa därifrån, så jag kontaktade min loppisbroder (en bror som springer på loppisar jämt och ständigt) och bad honom att hålla utkik utifall att det skulle dyka upp nåt nångång. Han påstod att han aldrig hade sett något sånt porslin någonsin(!) under sin år som loppisjagare.
Bengali
OK, tänkte jag, men kanske nångång i framtiden.
Så sms:ar han någon timme senare, då han slunkit in på Erikshjälpen (jag sa ju det, jämt och ständigt!) och där hade han hittat ett uppläggningsfat av sagda porslin! Ha! Man behöver bara sända ut en önskan, så börjar gudarna förse en med det man vill ha ; )

Lika kär som jag kan bli i antika grejer, lika förtjust kan jag bli i sprillans ny design också. Kolla på dessa vrålsnygga tallrikar från Rosenthal - Fleurs savages/vilda blommor. Oh, så vackra! Säljs i ett set om fyra stycken, endast 750:- styck... Känns ju överkomligt. Not.

Inga kommentarer: