09 mars, 2011

Bokvän



Var på biblioteket igår med N. Han ägnade sig åt att titta ut genom fönstret på inbillade nedsågade träd medan jag botaniserade bland barnböckerna. Jag letade efter fler Grodan-böcker med hittade inga denna gång. Däremot hittade jag "Lennarts listor" av B. Bottner. Teckningar av Olof Landström (Boris glasögon) Boken handlar om musen som skriver listor varje morgon för att sedan följa dessa listor till punkt och pricka. Men saker blir inte alltid som Lennart har planerat, då nya grannen Albert flyttar in...

Lånade också "Astons presenter" och "Betty mitt i natten" av Lotta Geffenblad. Väldigt fina bilder! Hon skriver också roliga böcker om kaninerna Prick och Fläck. "Prick och Fläck är hemliga" läste jag igår kväll (äntligen en paus från "Grodan blir glad" !) där det hemliga bestod i att de råkade tvätta av sig sin fläckar och prickar med färgborttagningsmedel. Den ena kaninen är dessutom oroande lik en flicka i min bekantskapskrets, vilket gör det lite extra fnissigt : )

Lite vuxna böcker också: "Bibliotekskatten Dewey". Sann historia om en katts liv. Hans dödsruna 2006 stod i 300 tidningar över hela världen!
Och boken "Vad händer med Kalle- en pappa berättar" om ett barn som blir sjukt; på vilket sätt har jag inte tagit reda på. Beställde också Cajsa-Stina Åkerströms bok om sin uppväxt. Ska bli intressant att läsa.

Bara några sidor kvar av mastodontboken Marilyn, sen får Norma Jeane vila i frid.

Inga kommentarer: