25 mars, 2011

Ritalin

Det kom ett mail för en vecka sedan. Det var Mårten som åter igen fick mig att skratta. Han är en kul kille, med ögon och öron på skaft (ja, han ser lite märklig ut...). Nu hade han spanat in att jag i min blogg understundom brukar ruska klentroget på huvudet åt läkarkåren och kanske t o m läkemedelstillverkarna. Han ville då göra mig uppmärksam på att detta var djupt orättvist av mig och avslutade mailet med dessa ord: " Biverkningarna på receptutskrivna läkemedel blir därför så obetydliga att de inte finns, men bara nästan. För att hålla ryggen fri, skriver man för säkerhets skull ut de små, obetydliga biverkningar man ändå fick på de försökspersoner i tredje världen som man testade läkemedlet på innan man släppte ut det på marknaden. Att vara bokstavsbarn får man således anse vara så besvärande, att man får betrakta de biverkningar som t ex Ritalin ger

som
närmast försumliga."

4 kommentarer:

TUTT sa...

"små, obetydliga biverkningar man ändå fick på de försökspersoner i tredje världen"

OMG.

Plötslig död?

OMG.

Gunilla Byström sa...

Ja, vi får vara glada att vi inte nyttjar Ritalin, att vi inte bor i tredje världen och att "plötslig död" är en mycket sällsynt biverkning"...
OMG.

Suddrik sa...

Instämmer. OMG.
Ja, de erkänner ju iaf. Synd att inte Svensson/Smith läser det där. :(

Gunilla Byström sa...

Även om de läsder det så kommer de att tänka: "Ja men hur troligt är det då? Det händer knappast mig."