20 augusti, 2016

Fläderbär


 Favorittidningen Lantliv

Igår gjorde jag fläderbärskapris. Inspirerad av Lantlivs egna "bonderedaktör" Petra Aschberg plockade jag ett antal klasar av de omogna fläderbären, repade dem från skaften och kokade tillsammans med en ättikslag.
Men, jag vet inte... lagen kokade nästan bort och bären såg lite mosiga ut.
Så jag googlade på fler recept, och det fanns ju ett otal andra varianter på dessa kapris. 
Så jag lägger inte ut något recept här, då jag inte har en aning om slutresultatet. Några dagar ska de väl få vila sig i form innan jag testar dem.

Sen, när fläderbären har blivit blåsvarta... då ska jag koka saft och/eller göra tinktur av dem. På sista tiden har jag shoppat loss (oj, nu igen) på bokhandlarna. Häxans trädgård, Lisens gröna värld, Hälsa ur Guds apotek, Den helande naturen, plus att jag har ett antal böcker om medicinalväxter som min mamma hade köpt i sin tur. 
Jag vill bli en örthäxa! Jag vill använda det som gives gratis i naturen för att bota eller bättra mig själv och de som behöver.
Efter att ha läst Hälsa ur Guds apotek, köpte jag raskt äkta svenskdroppar. 
De sägs bota ALLT ( t o m dövhet!), så nu dricker jag dessa fantastiska droppar morgon och kväll (om jag kommer ihåg: kom just på att jag glömt det idag).

Och mitt i min önskan att äta mer vegetariskt och nyttigt ffa, så åt jag en pizza igår. Med kött och bearnaisesås. Jag säger bara det; gott som fan, men fan vad dålig jag är i kistan idag! Så, svenskdroppar får det bli. Ett mycket bra medikament för matsmältning!

3 kommentarer:

Freja sa...

Familjen bestämde vid nyår att vi skulle äta vegetariskt under januari. Sen sträcktes det ut över februari. Sen började de övriga äta kött ibland, men jag har fortfarande inte ätit kött sen nyår. Och mår så oförskämt bra med min krångelmage! Min IBS är som bortblåst!

Gunilla Byström sa...

Ja, min mage skulle må toppen av mer vegetabilier, det vet jag. Men vårt köttintag har ökat till absurda sju dagar i veckan de senaste åren. Visst äter vi fisk och soppor oxå, men då det inte är jag som lagar den mesta maten är det köttfärs som gäller. Det står mig upp i halsen, men jag har en sjuk gen som gör att jag anpassar mig... Men nu ska jag ta itu med den genen på allvar! Tänk på att ev. ta tillskott av B12, då det knappt finns i grönsaker.

Gunilla Byström sa...

Ja, min mage skulle må toppen av mer vegetabilier, det vet jag. Men vårt köttintag har ökat till absurda sju dagar i veckan de senaste åren. Visst äter vi fisk och soppor oxå, men då det inte är jag som lagar den mesta maten är det köttfärs som gäller. Det står mig upp i halsen, men jag har en sjuk gen som gör att jag anpassar mig... Men nu ska jag ta itu med den genen på allvar! Tänk på att ev. ta tillskott av B12, då det knappt finns i grönsaker.