09 augusti, 2016

Med hängslen och livrem i livet

Kom ihåg att lägga en frottéhandduk över dina axlar för att på så sätt fånga upp fallande hårstrån. Så att de inte hamnar på golvet. 

Viktigt:jag måste lära mig att mäta upp biltvättmedel exakt som det står på flaskan och med ett litermått till vattnet så att det blir rätt proportioner
När jag ska städa min cykel. Eftersom den ska till cykelhandlaren för en översikt. Man vill ju inte lämna ifrån sig en smutsig cykel!!!
Men den där sanden som jag cyklade i den har fullständigt förstört framdäcket! Jag får inte bort den. Usch!
Och handbromsen som jag aldrig någonsin använt, den får de väl skruva till så att den fungerar. Det känns viktigt.
Jajamensan, cykeln är över 20 år i år och jag har den alltid instängd om natten. Alltid! 
Jag vet hur man får saker att leva länge jag.

Det är också därför jag har en finfin hemmasydd liten påse från det glada 70-talet där jag stoppar mina mjuka gummiträskor för de tillfällen då jag åker någonstans och ska göra utomhussysslor. När jag är inomhus har jag självklart ett par andra tofflor. Självklart!
Alltid dubbla plastpåsar. Alltid! Plastpåsar är inte att lita på, det vet väl alla?
Jag tvättar alltid samma dag i veckan, jag kliver alltid upp i svinottan när jag ska tvätta, andra morgnar drar jag mig till 06.30. 
Jag går till frissan var 6:e vecka oavsett om det behövs eller ej.
Jag frostar ur frysen varannan månad, det går inte annars!
Jag städar minst en gång i veckan och håller en oklanderlig ordning på mina ägodelar. Och rensar ut en gång i månaden och gör mig av med gamla prylar och papper. Men vågar inte slänga papper med personliga uppgifter!
Inte ens efter döda personer. Inte ens om jag river sönder papperen i små, små bitar. Aldrig!

Jag lägger aldrig på ett brev på postlådan på kvällstid, för då vet man ju inte vad som kan hända under natten! Nehej, verkligen inte!
Så mycket farliga ungdomar som är ute på kvällar och nätter.
Cyklar hem efter mörkrets inbrott? Skulle aldrig falla mig in!
Varje dag bäddar jag min säng. Slätar till överkastet till perfektion och lägger på kuddarna och extrafilten precis som de ska vara. Alltid, oavsett vad som hänt här i världen. Allt ska vara som det alltid har varit, stå där det har stått och inte hålla på och ändra sig!
Personen på bilden har ingenting med texten att göra.
Om jag känner mig trygg?
Nej, oh nej
Så mycket otäckt som händer i världen, det är ju inte klokt! 
Men de flesta olyckor sker ju ändå i hemmet.
Och jag gör då allt jag kan för att ingenting oförutsett ska drabba mig!

2 kommentarer:

Freja sa...

Hmm, så många faror jag utsätter mig för!

Gunilla Byström sa...

Och jag lever ju i fullständig livsfara varje dag!
Det är nog därför jag stör mig så in i helvitte på ängselhängselmänniskor... (ibland mer eller mindre)