19 augusti, 2016

TDAC

Det finns en trevlig sida på nätet som heter theydrawandcook.
Du, jag, vem som helst, illustrerar ett recept. Lätt som en plätt!
Du kan ha turen att bli publicerad, både på nätet och i böcker som de tillverkar och ger ut!
Men så trevligt, tänkte jag för några år sedan och började grubbla på vilket recept jag skulle illustrera.
Då jag hatar, haaatar, att laga mat och frågan "vad ska vi äta idag?" får det att krypa i skinnet är inte mat något som glimrar och inspirerar mig.
Men, skam den som ger sig. Någon god mat finns det väl att teckna av?
Ja, det gör det!
 En selleripaj. Skissen är färdig, nu ska jag teckna den med tusch och kanske måste jag färglägga den? Jag gillar ju svartvitt... men alla recept är ju vanligen så färgglada. Kanske kan det då vara svartvitt och möjligen EN färg som kommer att bli inträdesbiljetten till theydrawandcook?!
Innan bilden är färdig kanske du vill prova pajen? Trots att den har selleri i sig kan man inte påstå att den smakar selleri. Den är helt enkelt bara GOD!

Selleripaj

Du får själv öka på ingredienserna efter tycke och smak. Det här receptet ser det ut att vara väldigt lite i. Men det är ursprungsreceptet, så...

Skiva upp en stjälk blekselleri/bladselleri
Skiva en purjolök
Mjuka upp dem i stekpanna, men bränn inte!
Om du använder grönsaksbuljong, släng i en sådan.
Vi tar lite vatten och kryddor och fett. Går precis lika bra.
Låt allt bli mjukt.

Rör ihop 1 burk crème fraiche
        ca 2 dl riven ost
            1 krm paprikapulver och pepparmix (svartpeppar, typ)
i en bunke. Och rör ner grönsakerna i smeten.

Pajdeg: 4 dl vetemjöl (el. hälften grahamsmjöl)
       ca 100 gr smör (originalrecept 200 g, men det blir SÅ fett!)
           ½ dl kallt vatten

Släng ut pajdegen i en form, ca 24 ¤cm och släng i "kletet"
och så skjuts in i ugnen på 200 grader Celsius i ca 20 minuter.

Massor med sallad till. Mycket gott!

3 kommentarer:

Freja sa...

Jag kan laga den fast utan purjolök eftersom min mage inte gillar det... Älskar dina fina bilder!

Ann sa...

Åh, denna pajen tror jag att jag kommer gilla!
Tycker om både selleri och purjo, däremot är jag ganska anti-pajskal :)

Gunilla Byström sa...

Ja, den är verkligen smaskig! Och man kan säkert byta ut några ingredienser också : )
Vi bakar oftast pajskalet med glutenfria ingredienser, så allt är möjligt : )
Och tack för bildberömmet. Jag har helt tappat tecknarådran ett längre tag nu, så det känns gott att ta upp det igen. Jobbar nu på originalteckningen med tusch. Får se om den blir fin.