18 augusti, 2016

Timmerhus

Hamnade på en sida för irländska timmerhus. The Little Log House Company. De ser ut som sagohus och är ca 30 kvm. Väldigt rara, men kanske lite för sagoaktiga? De kan även bygga i Sverige om man skulle känna sig sugen på det. Finns även i större storlekar.
Väldigt fint litet hus!
Men så kom jag att tänka på att Sverige är rätt så tätt på skog och timmer så varför inte se efter vad som erbjuds på svenska marknaden? 
Gick in på bilder direkt.
Tyckte de flesta såg rätt trista och svenska och normala ut... men så hittade jag en bild som tilltalade mig och hamnade på en sida där företaget ligger i självaste Ljusdal, Hälsingland! Timmerblock! Känns ju trevligt då jag vistas i Järvsö lite då och då (2 mil söder om Ljusdal).
Och de bygger små hälsingegårdar! Så fint!
Jojo, vissa bor fint.

Älskar omålade timmerhus i vinterdräkt!
Om timmerhus roar dig, och små timmerhus ännu mer, och kanske med en sagobokstwist, så googla vetja! Small loghouses, fairytale, så får du upp mycket ögongodis : )
Hade jag inte suttit här hade jag gärna lärt mig hus man bygger ett timmerhus!
Det är ju i princip som plockepinn, fast tvärtom. Ordning  och reda och den ena pinnen på den andra.
Ett friskt hus. Gud så det lockar!

2 kommentarer:

Freja sa...

Kollade oxå den länk du har i inlägget och önskar så att jag kunde bo så! Men var skulle mina böcker och mitt pyssel rymmas? För att inte tala om resten av familjen...

Gunilla Byström sa...

Ja du Freja, det gäller att prioritera ; )
Så mycket jag skulle vilja bo så också, men vad gör man med barn som ska gå i skolan (dessutom i en bra särskola!) och om man behöver jobba nångång ibland... Hur gör man?
Böckerna får man nog bygga ett eget litet hus till!