09 oktober, 2016

Wintervinter

Winter by NoahsArk
Jag alltid fastnat för vintermotiv inom konsten. Kan det vara för att det inte finns så många, procentuellt sett? Eller är det för att det är så vitt och kallt och öde? På nåt sätt talar det till min själ : )


Carl Larsson
Okänd konstnär på Pinterest. Fler bilder från alla årstider i länken

Bruegel

Bruegel igen

Carl Moll. Här fler vinterbilder
Theodore Kittelsen
Men den sista bilden går inte att få med! Den får vara med i ett annat "konstreportage". Jag medger att mina inlägg inte är särskilt djuplodande, men jag tänker att om det är något om intresserar så kollar man väl vidare själv?
Den översta bilden ska vara med på konstutställningen på Kulturnatten 2017 i Växjö. Då lell, ska jag ha en massa vintermotiv färdiga hoppas jag!
Det hänger ju på inspirationen och jäklar anammat! 
Har jag tillräckligt av den varan? Ja, just nu tror jag det : )

Jag har en tanke om musik av en otroligt talangfull musiker som jag träffat på teatern. Va sägs om en tonsatt utställning? Och med vinterscenografi? 
I mitt huvud låter det rätt skapligt.
En helhetsupplevelse. 
Utställningen är bara en kväll så varför inte braka på med extra allt?

2 kommentarer:

Freja sa...

Låter som ett fantastiskt koncept! Och jag tänkte på just den där skridskotavlan direkt när du skrev om konst med vintermotiv :-)

Gunilla Byström sa...

: ) Ja, vi hade en vinterscen av Bruegel som pussel i min ungdom. Kommer tydligt ihåg kartongen, men kommer inte ihåg att vi la det. Beror mer på dåligt minne än att vi inte la det. Så många pussel som vi byggde där hemma
: )