02 mars, 2014

Dagens gillar

Apropå att känna sig osynlig, osedd och ohörd...

Dagens gillar: Det osynliga barnet av Tove Jansson. 
Har precis läst denna utmärkta bok. Verkligen utmärkt! Bra jobbat Tove. Så mycket klokskap inom två pärmar.
"Filifjonkan som trodde på katastrofer" om alla de där prylarna man samlar på sig och håller fast vid som om livet hängde på det och så fel man tänker.
"Hatifnattarnas hemlighet" om hur man kanske drömmer om nåt som man redan har.
"Det osynliga barnet" om hur viktigt det är att se och lyssna på sina barn så att de inte blir osynliga.
Så har jag tolkat berättelserna i alla fall. Kanske har jag fel. Läs och se själv vad du tycker.

Tove Jansson är ju i ropet i år. Har ni hört ropandet? Hon skulle ha fyllt 100 år i år. Jaha? Tycker sån´t där är lite fånigt. Jag skulle också ha fyllt 100 år i år om jag hade fötts 1914, men det gjorde jag ju inte så det känns som en ganska ointressant detalj. Hon dog istället 2001 och blev 87 år, vilket väl också är bra jobbat. Hon fick säga en hel del och det hon sa, sade hon väl.



Och något som summerar dagens betraktelser är väl dagens citat:
"Vi ser inte saker som de är. Vi ser dem som vi är." 
Så klokt talat, kära Anaïs Nin.

2 kommentarer:

bakelit sa...

Se där: Tove Jansson. En annan briljant kvinnlig förebild ;-)

Gunilla Byström sa...

Minsann! Har aldrig läst och förstått Mumintrollen, men har förstått att det är något alldeles speciellt med hennes böcker. Så jag gjorde ett nytt försök med denna bok och det fungerade alldeles utmärkt. Nu vidare mot fler av hennes böcker.