06 mars, 2014

En studie i skräck

Fredagens tema på Happy Friday Sweden är "Skräck, men med en glad/lekfull underton". Detta för att vi har haft skräck förut, det blev nödvändigt att nyansera skräcken litegrann.
Skräck är väldigt trevligt, tycker jag. I alla fall skräckteckningar och förskräckliga berättelser. Det finns en viss skillnad mellan "ren och skär fasa" och rysroliga, förskräckliga berättelser. Fnissig skräck, antar jag att man kan kalla det. Skrev en sådan berättelse för några år sedan. Inte ett enda förlag var intresserat...

Köpte två böcker som kröp ner i min brevlåda häromdagen. Båda befinner sig inom den förskräckliga genren.
Den första visade sig innehålla enbart bilder. Tecknade på post-it-lappar. 
Av en dansk! "Sticky monsters" Så lämplig titel. : )
Väldigt fina bilder, se här på hans blogg. 

Bok nummer två råkade dessvärre vara bok nummer två i ordningen, så nu måste jag inhandla bok nummer ett. Inte så övertänkt, kanske. 
"The Incorrigible Children of Ashton Place". Barnbok, såklart. Kommer säkert alltid att läsa barnböcker; det kan tänkas att min mamma fortfarande är medlem i Barnens Bokklubb... An avid reader, indeed.

Och för att lära sig läsa kan det vara en bra idé att gå i skolan. Men pass opp för vilken skola du väljer... 
Klicka på bilden så ser du det bättre.
Dagens citat: "Bara för att du är paranoid, betyder det inte att de inte är ute efter dig." En okänd skojare.


Dagens gilla: Att Jills veranda har lagt upp alla låtarna ur serien på Spotify!

Inga kommentarer: