08 mars, 2014

Jag - en hondjävul

8 mars - alla kvinnors dag. Tack. Nu är den snart över och då återgår vi till det gamla vanliga. Vet inte om den här dagen var så ovanlig heller i och för sig. Antar att den blir vad man gör den till, precis som alla andra dagar.

Jag är feminist ut i fingerspetsarna. 
För mig betyder feminist att alla människor är lika värda. Lika lön för lika arbete. Ingen är bättre på grundval av sitt kön. 
Det betyder alltså inte att jag ogillar män rent generellt. Däremot ogillar jag manssamhället rent generellt. Om man i det ordet lägger förtryckarmentalitet, gubbvälde, hållavarandraomryggen-beteende, sexuellt våld, krig, hat och allmänt vidrigt beteende.

Men män är för det mesta vettiga. Till och med riktigt trevliga! Men, som alltid är det rötäggen som luktar mest och luktar värst och som man kan haka upp sig på ibland. Men dra aldrig  männen över en kam, det är inte okej.

Inte dra alla kvinnor över en kam heller; det finns en del märkliga kvinnor. Märkligt nog befinner de sig ofta i positioner som traditionellt har varit männens domäner: chefer, rektorer, läkare etc. Ofta mycket välbetalda tjänster med en hel del makt.
Och vips, smyger det in nåt obehagligt över deras beteende.

Man kan dock inte säga att alla med höga löner är svin. Inte heller att alla med makt är förtryckare. Men det är lätt hänt att man inte gärna vill tappa sin position på täppan och då måste man ju sparka nedåt. Eller?
Så, kanske är det så att vidrigt beteende inte har så mycket med kön att göra, som makt?

Jag känner inte så många maktmänniskor, varken kvinnor eller män, men av de kvinnor och män som jag har varit i kontakt med när det gäller min sons liv, måste jag säga att de korkade har varit 50% män och 50% kvinnor.

Jag får dock en känsla av att kvinnor gärna vill förstå, samarbeta och leta efter bra lösningar i större utsträckning än vad männen vill. Männen säger sig redan ha lösningen och anser att den är den enda rätta.

Men vad vet jag? Jag är ju blott en kvinna. Utan makt eller pengar.

Kanske därför jag skriver som den träl jag är? 

PS. Jag vet inte riktigt vad en hondjävul är, men medge att det är en coolt ord? DS.

Dagens citat: "I kampen mellan klippan och forsen vinner alltid forsen - inte genom styrka utan genom uthållighet." Klokt sagt av H Jackson Brown.

Dagens gillar: First Aid Kit. Två musikaliska kvinnor som gjort nåt klokt av sin talang.

Inga kommentarer: