14 maj, 2014

Begravning

Idag var det så dags att ta ett officiellt avsked av mamma. 
Många gamla släktingar kom och jag får erkänna att det inte var så väldigt många jag direkt kände igen. Samma sak med fyra dagbarn som jag inte heller kunde sortera. Sist jag träffade dem var de väl ca. tre år : ) Men efter presentation kände jag såklart igen dem! 
Våra kusiner är ca 75 år; kanske inte så konstigt att vi inte riktigt umgicks som små. 
Prästen var inte av den karismatiska sorten men gjorde sitt jobb väl ändå.
Fin musik, men Boeves psalm kunde inte pianisten spela (!) så den blev inte utgångslåt : ( istället blev det Brusa högre lilla å av Björn J:son Lindh. Fint det också. 

Men det säger jag eder: ska jag dö nångång vill jag ha Boeves psalm i bakgrunden. Gärna spelat av ett litet kapell!

Om några dagar fyller pappa 90. Söte pappa, som inget hör. Vi får skriva vår sångarhyllning på ett papper : ) 

Och Ninni, min beundran till dig för att du kör 100 mil fram och tillbaka på samma dag! Du är en klippa och vi gillar dig så mycket!

Ja, det var fler som körde många mil för att ta adjö av mamma och det glädjer oss såklart. Hon var en fin människa värd att komma ihåg.

3 kommentarer:

Freja sa...

Jag var så förvirrad på min mammas begravning att jag nästan inte kände igen någon, inte ens mina kusiner (jag har bara två).

AnBr sa...

Men det var väl självklart att delta vid detta tillfälle. Ni och Wallsta har ju varit en del av mitt liv sedan sent 1986! Bortsett från den sorgliga händelsen och det faktum att det slog mig när jag körde ut ur Wallsta att det kanske var sista gången jag satte foten i nr 4... så kände jag en stor, stor värme och kärlek (jaja, jag vet det låter töntigt... :-) till er alla och hur enormt kul det var att se er alla igen, speciellt U som det säkert var 10-12 år sedan jag sist såg (hos er i Växjö faktiskt).
Nu hoppas jag att tant Ulla får det bra med sina syskon och alla andra och att hon och vår käre JL tar hand om varandra!

(och du... det är faktiskt bara runt 90 mil... :-)

Dessutom, visst är det lite konstigt..? Ni Byströmmare som är min "första" externa, varma, bullriga familj med 5 syskon och Nyströmmarna som är min nuvarande externa varma, bullriga familj med 6 syskon..

Gunilla Byström sa...

Du trivs med stora familjer, helt enkelt. Fast så varma och bullriga är vi väl inte : ) Mer lite torra, knapriga...
Ja, det var inte många timmar vi fick njuta av lilla U. Idag är han väl hemma i Gbg igen. Får nog ta upp kontakten med honom så han inte tippar över. Känner nog mer än vi tror.
Jasså, bara 90 mil. Ja, då var det ju en baggis! Och du jobbade väl på natten när du väl kommit hem?

Freja. Jag var väl inte förvirrad men väl ansiktsblind. Ett utav mina lyten, plus ett taskigt minne : )