10 juni, 2014

Doftspår

Imorse då jag var på väg hem kände jag jasmindoft i luften lite här och var. Mmm, tänkte jag och drog ett extra djupt andetag för att riktigt njuta.
Tänkte inte på att sopbilen jobbade på andra sidan gatan...
Ett andetag sura sopor var inte vad jag hade väntat mig, men det var vad jag fick.

Nej, det blir inte alltid som man förväntar sig här i livet.

Jag har själv en jättebuske jasmin, men jag blev lurad på köpet, det är inte en doftjasmin. Värdelöst!

I stan bygger de en väldig massa runt järnvägen. När jag hastade för att hinna till sjukhuset tänkte jag cykla den västra vägen till söder. Hur jag än trampade så stötte jag på patrull. Helt avstängt på den sidan av järnvägen!
Jag fick vända om och cykla genom hela staden (ja, det tog väl inte mer än fem minuter i snabb takt) för att kunna korsa järnvägen på östra sidan istället. Men då det är ca 29 grader varmt här idag, blev jag lite lätt genomblöt. Kom i tid och fick vänta 20 minuter...

Jag anstränger mig numera aldrig för att komma i tid till en doktor. Det händer aldrig att man får komma in den tid som är utsatt. Kanske ska man vara glad för det? Det kanske betyder att doktorn tar sig tid med sina patienter?
Eller sitter doktorn kanske under en buske och doftar på jasminblommor?

Citat från sjukhuset:"Doktorer har en märkvärdig förmåga att försvinna."

2 kommentarer:

Freja sa...

Jag hade en schersmin som doftade fantastiskt. Men den stod på fel plats. Så med hjälp av spade, rep, presenning, yxa och fyra små barn lyckades jag få upp den ur jorden, dela den i tre och plantera de tre buskarna på nya platser. För fem år sedan. De lever, men med nöd och näppe, och några dofrtade blommor har fortfarande inte dykt upp igen, men jag lever på hoppet...

Gunilla Byström sa...

Aj, aj du.
Jag fattade aldrig varför min aldrig blommade de tre, fyra första åren... För jag beskar den ju varje år!
När smarthjärnan upptäckt detta så blommade den på det femte året. Och då var det ju inte läge att kräva pengarna tillbaka!

Hoppas din misshandlade schersmin kommer tillbaka med doft och fägring stor!