05 juni, 2014

Usikkerhet på en torsdag

Måste göra en pizzadeg.
Storsonen vill äta sin (sista?) pizza när fadren kommit hem. Då vill det till att det är smidigt för fadren att skjuta in lillsonens glutenfria pizza i ugnen, annars kan nog storsonen se sig om efter nåt gott till kvällen.
Jag skulle inte heller ställa mig och baka pizza efter fyra dagar på sjukhus och en tvåtimmars hemfärd.
Så, "bakning" anbefalles.

Har jobbat hårt med almanackan och tror jag har landat på en framsida som kanske blir bra. Återstår endast att få ett godkännande från Burde också.
Vad tror ni, kan den bli fin i butikerna år 2015?
Eller är den för plottrig eller för stor text eller, eller...?!

Dagens citat:"Ungdommens alltomfattende usikkerhet og tvil er roten til alt godt." Aksel Sandemose. På det viset är jag väldigt ungdomlig...

Dagens gilla: Att jag nog kan cykla till stan. Man ser till och med lite blå himmel mellan molnen!

10 kommentarer:

annannan sa...

Du ska köpa Elisabet Ekstrand Hemmingsons kokböcker:
http://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?authors=Elisabeth%20Ekstrand%20Hemmingsson



Du behöver inga andra bakböcker eller kokböcker för den delen.Men en matberedare är bra att köra glutenfria degar i.Och en bakmaskin för matbröd.

Pappa (>70, inte vidare slängd i matlagning) bakar vanligt matbröd själv i bakmaskin, efter ett av EEHs recept. Och det blir jättegott. Min kräsne man säger att han absolut gärna äter det och inte märker att det är något annorlunda än vanligt bröd. (Det är inte som småfranska förvisso, men som rejält fullkorsnbröd).

När jag är hemma bakar jag sötebröd åt pappa efter andra recept. Blir också jättegott och i alla fall när det är nybakat går det inte att skilja från vanligt vetedito. Sist jag var hemma gjorde jag pizza med deg efter recept i den rutiga av kokböckerna, och den blev mycket god och ratades inte av någon av oss tre som serverades den.

Det är olika mycket stärkelse och e-nummer i olika mixalternativ. Man ska välja de naturligt glutenfria om man vill ha mindre konstigheter (Finax gula, Jyttemjöl för bröd). Fast pappa vill ha Finax röda som mest är vetestärkelse för "den goda vetesmakens skull"...

annannan sa...

PS Min pappa besökte en lokal pizzeria i en lokal skånsk håla för några veckor sedan. Det var inga problem att få en glutenfri pizza och den var enligt uppgift god.

Gunilla Byström sa...

Tack för tips!
Ja, jag får väl ta tag i brödbakarbiten antar jag... motvilligt.

Förr kunde man köpa glutenfri pizza här också, men med tanke på hur mjöl flyger omkring så kan det inte kallas glutenfritt tydligen.
Men lillsonen åt med god aptit. Vi använder gula Finax för det mesta, kokosolja, lite olivolja o vatten. Simsalabom, så gott det blir. Tycker lilla sonen alltså : )

annannan sa...

Det fina med EEHs recept är att hon använder fiberhusk och så lång knådning i hushållsassistenten. Det gör att degen får fantastiskt fin konsistens - den går att knåda och töja och sträcka nästan som en vanlig vetedeg.

Men för den som motvilligt tar tag i bakningen rekommenderar jag verkligen en bakmaskin. Vi köpte en till pappa när han blev ensam, och jag ångrar att vi inte gjorde det tidigare. Så mycket jobb det hade besparat mamma. Brödet blir i princip alltid lyckat, själva bakningen är hur enkel som helst och till råga på allt blir det ingen disk - kan man önska bättre?

Gunilla Byström sa...

Men det låter ju jättebra! Ska kolla upp en bakmaskin. Fast var ska den få plats...?
Tack för alla fina tips!

Freja sa...

Jag tycker din kalender är fin, och det skrev jag redan i går, men den kommentaren verkar inte ha fastnat...

Gunilla Byström sa...

Men tack! Ibland fastnar inte kommentarerna. Konstigt.

Gunilla Byström sa...

Men tack! Ibland fastnar inte kommentarerna. Konstigt.

AnBr sa...

Tycker den ser raaaasande fin ut! :-)(som Hela Sverige Bakar-Birgitta (denna underbara kvinna!) skulle sagt).

Gunilla Byström sa...

Tackaaaar! Jag brukar, som du säkert förstår, inte titta på detta program, men jag tror jag vet vilken dam du syftar på.
Gamla stammen, gammal frisyr : )