02 juni, 2014

Smakprat

Fatet som jag köpte på loppis i Järvsö fick agera centerpiece i lördags. 
Själv tyckte jag i alla fall att det var rart.
Medan åter andra kanske tycker att det bara ser fånigt ut.
Smak är ju något högst individuellt.
Och min smak kan fladdra från bohemisk (inte chic) till fyrtiotal, till gustavianskt, allmoge, rustikt, vitt, svart, romantiskt etc.

Något jag inte har i mitt hem är: saker från 70-talet och 80-talet. Om man då menar det färgglada 70-talet och det pastellfärgade 80-talet. Känns inte bra, helt enkelt. Kommer förhoppningsvis aldrig in i mitt hem.
Men här får ni en länk till en tjej som ÄLSKAR 70-talsestetiken. Bara namnet på bloggen säger väl en hel del... "Mysplysch och mexitegel" : )

Okej för mysplysch. På 80-talet sydde jag ett par jättefina mörkrosa plyschbyxor. Då gick jag på folkhögskola och det kändes HELT RÄTT. Skulle gärna ha dem idag också. Det bor en proggare i mig. Jag hade också under många år "Mikael Wiehe-glasögon". Jättefina! Men de var naturligtvis provocerande... Killar skrek "Kommunist!" efter mig. Jojo, det var ju 80-tal.

Men mexitegel då? Ja... jag bor i en mexitegelvilla, byggd 1970, med gillestuga och (påbörjad) bastu i källaren. Träspaljé mot trappen - check. Men den är numera halverad och vitmålad. Mörkgrönt reliefmönstrat kakel i köket - check. Mintgrönt sanitetsporslin - check. Numera återstår bara handfatet tack och lov. (Jag köpte ett vitt på IKEA som var alldeles för stort. Men det var på fyndavdelningen - och då handlar man).
Mexitegel står emot slagregn, hagelstormar och vinterkyla. Det är skitbra ur den synpunkten. Och det var väl därför det uppfanns.
För övrigt känner jag mig malplacerad.

Dagens citat:"Min smak är enkel. Jag nöjer mig alltid med det bästa." Jo, men så är det ju. Precis som Oscar Wilde är jag en enkel själ.

Dagens gilla: Tog en paus och läste lite i boken "Nordiska väsen" av Johan Egerkrans. Fantastiska bilder och underhållande läsning!

3 kommentarer:

Freja sa...

Hahaha, jag är uppvuxen i en liten by i Norrlands inland i ett rött hus med vita knutar och snickarglädje. Min stora dröm var att bo i en enplans mexitegelvilla med gillestuga. Och nu GÖR jag det! Men gillestugan är furun vitmålad och där har vi vår bibliograf. Och trappan är även den vitmålad och inte längre öppen. Köket och badrummet är helt utrivna och bytta, så inomhus är det inte så mycket 60- och 70-tal längre, men jag sparade tapet från både badrum och källare för att göra tavlor av, för de var för häftiga för att bara kassera. Och möjligtvis kan våra färgval i rummen vara lite 70-tal, för färgglatt, det är det minnst sagt!

Gunilla Byström sa...

Ja ja, vissa får det de vill ha, andra får nöja sig ; )
Jag vill också ha en vitmålad trapp, men sambon vägrar. Praktiskt lagd...
Här var vitmålat nästan överallt när vi flyttade in, och frånsett ett rumsom var limegrönt några år så är det fortfarande väldigt vitt. Skönt, tycker jag : )

Gunilla Byström sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.