04 juni, 2014

Grus och vatten

Min äldste son har fått domen. Celiaki. No more gluten for you!
Faaan, va jobbigt!
Trots att vi har en son som redan äter glutenfritt kommer detta att bli mycket svårare. Den lille var fem år när vi la om kosten. Den här är tio år äldre. 
Och redan besvärlig... Men härlig!


Frågade honom vad vi skulle äta idag (försöker lägga över ansvaret på andra. Alltid när det gäller mat).
"För min del blir det väl grus och vatten" löd det dystra svaret.

Tyckte jag var rätt roligt : )

2 kommentarer:

AnBr sa...

Men suck vad jobbigt!!! Jag har förstått från andra att det är ju gluten i så himla mycket!! Och man måste hålla reda på allt!! Visst det kunde vara värre, men ändå... Däremot finns det massor med recept på glutenfritt bröd och sötebröd så du får helt enkelt sätta igång och baka så får han nåt mer lättsmält än grus.. :-)

Gunilla Byström sa...

Ja, det finns verkligen överallt och oftast förklädd i ord som glukossirap (very bad) eller modifierad stärkelse etc. i all oändlighet. Dessvärre är inte ersättningsvarorna så himla roliga heller, fulla med stärkelse och e-nummer. Men baka... vad sa jag om det? Jag har bakat många limpor i min dag till N men ingen har blivit någon succé. Och där är E många gånger svårare att baka till. Han vet ju hur han vill att det ska smaka.